Undervisningsprogram som skal gi elevene gode verktøy til å vurdere en influensers troverdighet og faktasjekke påstander.
Tema: Helseråd fra influensere
Trinn: Ungdomsskole, VGS
Tidsbruk: 1 time
Influensere har stor påvirkning og gir gjerne råd om helse, kosthold og livsstil. Dette undervisningsopplegget skal gi elevene verktøy de kan bruke til å sjekke om disse er til å stole på. Opplegget er utviklet av Tenk, skoleavdelingen til Faktisk.no, som blant annet jobber med å kommunisere kildebevissthet og kritisk mediebruk på flere ulike måter og arenaer.
Gjennom dette undervisningsopplegget skal elevene lære følgende:
Opplegget består av en times opplegg i klasserommet hvor elevene får spørsmål om hvilke influensere de følger, hvilke råd de pleier å dele og om elevene har kommet over helseråd de har reagert på tidligere. I tillegg spørres det hvordan man kan sjekke troverdigheten på disse.
Etter felles introduksjon blir elevene bedt om å gjøre oppgaver som handler om hva en influenser er og hva poenget med troverdighet og faktasjekk er. I tillegg skal de gjøre en analyse av et av fire tidligere eksempler på helseråd fra influensere.
Avsluttes med diskusjon i plenum. Ved ønske kan en også la elevene lage en egen video om faktasjekk.
Har du planen klar? Sett din markering på kartet ved å registrere den her!
Dette undervisningsprogrammet gir elevene perspektiv på hvordan en skal håndtere helseråd fra TikTok.
Undervisningsprogram fra FHI om hvordan livet på sosiale medier påvirker psykisk helse og trivsel.
En filmserie til ungdom om psykisk helse, med psykologspesialist og tidligere barneombud Reidar Hjermann.