Tips til å markere i barnehager
Sætrebo barnehage på Notodden har markert Verdensdagen i 20 år. Få deres beste råd for å skape en psykisk helsefremmende barnehage.
Passer for
Arrangør: Sætrebo barnehage
– Vi setter av uke 40 og 41 hvert eneste år til systematisk og godt planlagt arbeid vedrørende psykisk helse og verdensdagen i barnehagen, så vi begynner å få god erfaring, selv om vi drar det inn i hverdagen vår resten av året også.
Det sier Gro Anita Sørensen som er virksomhetsleder i Sætrebo barnehage på Notodden. De har markert Verdensdagen for psykisk helse i snart 20 år, og har de siste ti årene implementert markeringen inn i de langsiktige planene for å skape en psykisk helsefremmende barnehage.
– Å jobbe med dette for barn som er 1-6 år krever en litt annerledes innfallsvinkel enn med skolebarn, ungdom eller voksne. Vi får gode tilbakemeldinger fra foresatte på dette og personalet i barnehagen er svært motivert og syns det er et viktig arbeid.
Tips til å markere Verdensdagen for ansatte og foresatte
- Husk å informere foreldrene godt om Verdensdagen og om hvorfor det er viktig å ha psykisk helse på dagsorden i barnehagen, samt hvordan dere vil gjøre det på deres avdeling.
- Ha fokus på psykisk helse på foreldremøter, også med vinkling på at de kan være «den ene» for barn, samt oppfordre til å se barn og møte andre med et "Hei" når de leverer og henter barnet sitt.
- Ha psykisk helse på dagsorden på personalmøter. Ledelsen har et ansvar for å implementere fagstoff i hverdagen og for kompetanseheving av personalet. Det kan være tema som inkludering/utenforskap, beredskapsarbeid, følelses og følelsesregulering, krenkelser i barnehagen, ulike verktøy for psykisk helse for barn eller spørsmålskort som gjør at personalet får bedre samtaler sammen.
Tips til å aktiviteter for barn
- Bruk store følelseskort til samtale i samlinger med barn og til å ha hermeleker med mimikk og kroppsspråk. Snakke rundt følelsesuttrykkene. Hva og hvordan, rollespill. Tilpasse barnets alder.
- Lek med følelsesdukker. Rollespill og leke med de, ta rollen som dukken viser, trøstelek, empatiutvikling m.m
- Lage vennskapsarmbånd og gi til hverandre
- Lage fellesbilde – et samarbeidsprosjekt
- Spill BlimE-sanger med dramatisering av følelser. Sett på musikk og barna danser rundt. Stopp musikken underveis og fortell barna i forkant hva de skal leke at de er. Når musikken stopper så…. «Er du en kanin som er lei seg…» eller .. når musikken stopper så… «Er du en veldig sint rev…. En overrasket tiger» også videre…
- Lage kort til hverandre der barnet tegner og de ansatte hjelper til med å skrive positive sider ved barnet. Alternativt lage et produkt der barnet forteller hva som gjør en glad eller hvordan man kan gjøre andre glad.
- Lage hinderløype ute eller inne der fokus er utfordring og mestring og lage en natursti i skogen der postene handler om ulike spørsmål om inkludering, vennskap, følelser, blandet med «å gjøre ting» som å synge , danse, hoppe m.m.
- Lese bøker om ulike temaer for og med barna: Bøker om ulike følelser, bøker om skilsmisse, sorg, mobbing, psykisk sykdom hos foreldre, og det som skulle være aktuelt.
- Heng opp i garderoben følelsesuttrykk på flere språk
- Lage LOTTO-spill med bilder av barna på avdelingen.
- Leke med baller som har ansiktsuttrykk og lage store terninger man kan trille på gulvet som man kan etterligne, dramatisere, snakke rundt og fabulere.
- Lage arrangementer sammen med eller på bibliotek, universitet, i butikkvinder o.l. med utstilling fra barnas arbeid med psykisk helse.
- Lage verdensdag-sommerfugler med barna. Finne bilder av sommerfugler, der vi klipper vingene og setter på bilder av barna eller prinyte ut / tegne selv store sommerfugler på A3 ark, der barnet fargelegger vingene og barnet selv er sommerfuglkroppen.
- Lære barna «En ring av gull». Et flott regledikt som er fint å starte samlinger eller annet med.
- Synge sanger som: Barn av regnbuen, Morgendagens søsken, Stopp - ikke mobb, BliMe-sanger, I kroppen min bor jeg, etc.
- Personalet lager et lite teaterstykke eller en dramatisering som får frem ulike følelser og situasjoner, som gjør det lettere å forstå følelser og som gir mening for barna.
- Lage håndavtrykk og fotavtrykk som et symbol på at vi alle er unike.
Del din markering!
Har du gjennomført en markering som du vil fortelle andre om?
Vi samler på gode eksempler på nettsiden vår, og håper det kan inspirere enda flere til å markere for psykisk helse!
Slik markerer du Verdensdagen
Få oversikt over de viktigste milepælene i kampanjen, og råd og tips til hvordan du kan gå fram for å planlegge markeringen.