Hopp til hovedinnhold
Reportasje fra markeringPublisert: 27.9.2024

Coca Cola setter av en måned til psykisk helse

For sjette året på rad, bruker det internasjonale drikkevareselskapet Verdensdagen som en anledning til å sette i gang varige tiltak for arbeidsmiljøet.

Illustrasjonsbilde av et stort kontor med mange små kontoravlukker. Det er kun kontormøbler på bildet og ingen mennesker, dette for å vise til mengden ansatte som kan bli anonym i store bedrifter.

1. Hvordan skal dere markere Verdensdagen for psykisk helse i år?

Vi har allerede planlagt mange aktiviteter, og ser på muligheten for enda flere. Mye er inspirert av det vi fant på nettsidene til Verdensdagen.

Kultur og psykisk helse

Alle team skal gjennomføre en øvelse hvor de diskuterer temaene i opplegget Kultur og psykisk helse. De kan velge ett tema blant seks, og bruke 25 minutter på å reflektere rundt for eksempel «Ensomhet», «Nye vennskap» eller «Hva er psykisk helse». Tanken er å gjøre det som en bevisstgjøringsøvelse, og senke terskelen for å snakke om mental helse uten at man nødvendigvis må fortelle noe om seg selv. Hvor sårbart det skal være får være opp til den enkelte.

Stand, quiz og informasjon om interntilbud

Vi skal også ha stand i kantina, hvor vi står med t-skjorter med Verdensdagen-logoen på. Vi skal ha en liten quiz med stresshjerter som premie og fortelle om hva slags hjelp man kan få gjennom våre interne programmer. Blant annet helseforsikring, psykologhjelp, økonomisk rådgivning, juridisk rådgivning og skriftlig materiale om ulike aspekter av mental helse i det vi kaller "Wellbeing Hub". Det er en plattform hvor vi samler alle artikler om mental helse på vårt intranett. Vi kommer også til å dele ut nøkkelringer med QR-kode til hub-en.

Paneldebatt, foredrag og «Coke Studio»

Vi skal ha paneldebatt med toppledelsen om følgende temaer: «Balance, not burnout» og «Speak "Kind" for Your Mind: The Impact of Words on Mental Health».

Alle ansatte blir oppfordret til å ringe en de ikke har ringt på lenge som de bryr seg om, og bruke i hvert fall 8 minutter på å ta seg tid til en samtale og vise at man bryr seg og kanskje skape et lyspunkt for den som er i den andre enden av telefonen.

Vi har booket Mari Norman til å gjøre et opptak sammen med oss på vårt «Coke Studio», som er en månedlig sending som alle ansatte kan se og ha tilgang på i fire uker. Mari skal prate om masse spennende, blant annet hvordan skape en inkluderende arbeidsplass med rom for dem som opplever at livet for tiden er ganske vanskelig, hvordan man kan være der for hverandre når livet røyner på, hvordan få andre til å føle seg sett og hørt, møte noen som ikke har det så bra, og oppfølging av sykmeldt kollega.

Vi legger ut alt vi gjør på vårt intranett slik at det er tilgjengelig for alle. I og med at vi har folk som jobber skift, folk som er på veien ute hos kunder og folk som er på kontor og mennesker utover det ganske land er det fint å kunne tilpasse litt når innholdet skal benyttes.

2. Hvorfor skal dere markere Verdensdagen?

Vi har som selskap vært opptatt av mental helse lenge. Vi har trent over 100 ledere og verneombud i ulike aspekter av mental helse og hvordan være en god støttespiller. Vi kaller dem "Psykisk helse-førstehjelpere" eller "Wellbeing first aiders", og dette er mennesker som det skal være lett å gå til for å snakke med, som kan hjelpe med å finne profesjonell hjelp dersom det er behov for det.

Dette er sjette året vi markerer Verdensdagen. Målet med markeringen er å senke terskelen for å snakke med noen, få hjelp og fjerne stigma rundt å snakke om mental helse. Med et kontinuerlig fokus gjennom hele året blir oktober en slags «festmåned for mental helse» hvor vi markerer hele måneden og i større skala enn vanlig.

Vi har svært mange menn hos oss og er på mange måter en tradisjonell industribedrift. Av denne grunn er det nesten enda viktigere for oss å bidra der vi kan for at våre mennesker skal ha det så bra de kan. Vi er alle hele mennesker, 24-timers mennesker, som trenger å sees, anerkjennes og heies på. Det dreier seg om å være modig, omsorgsfull og empatisk. Det tjener vi på som bedrift også – hvis menneskene våre har det bra er de mer på jobb og yter bedre.

Hva er deres beste råd for å forebygge ensomhet og utenforskap?

  • Ansvarliggjøre folk hva slags arbeidsmiljø man vil ha – behandle andre som man vil bli behandlet selv.
  • Skape rom for å snakke om hvordan man har det.
  • Sikre at alle hilser på hverandre og at ingen sitter aleine i lunsjen.
  • Sikre at alle blir inkludert på informasjon og at det gis god opplæring – også på kultur.
  • Snakke om mental helse, senke terskelen for å snakke om ensomhet og utenforskap.

Vi har også veldedighetsdager hvor vi oppfordrer ansatte til å ta inntil to dager fri med lønn for å bidra veldedig i samfunnet, samt at alle ansatte kan nominere og stemme på sin hjertesak. Den hjertesaken som vinner tildeles en større pengesum av selskapet. Det å bidra ser vi at er viktig og vi prøver å skape de flatene hvor våre ansatte kan bidra i regi av bedriften.

Bli med å markere Verdensdagen!

Hjelp oss gjøre det lettere å snakke åpent og fordomsfritt om hvordan vi har det! Bruk Verdensdagen som en anledning til å markere ditt engasjement, spre kunnskap, stille viktige spørsmål eller gjøre noe meningsfullt for de rundt deg.

Sju grunner til å markere Verdensdagen for psykisk helse

  • du bidrar til å øke kunnskap, forståelse og åpenhet om psykisk helse
  • du kan påvirke samfunnsdebatten
  • du er med på å utfordre stigma og fordommer
  • du skaper meningsfulle møter mellom forskjellige mennesker
  • du er med på å utvide samtalen om psykisk helse
  • du blir mer bevisst på å ta vare på egen psykisk helse
  • du bidrar til en positiv utvikling for den psykiske folkehelsa