fbpx
  • Passer for:

  • Nivå:

Gå dere sterke sammen

Ta kollegaene med på en digital aktivitetskampanje og bestig de seks vakreste fjelltoppene i landet som et lag! Kampanjen varer i 30 dager og registrerer all fysisk aktivitet, og andre aktiviteter som er godt for den psykiske helsen. Samarbeid med dytt.no.
Les mer her:
https://verdensdagen.no/2020/08/25/opptur-sterk-kropp-og-sterkt-sinn/
Huskeliste:
Få kollegaer og sjefen med på ideen
Dann lag på arbeidsplassen/organisasjonen
Felles påmelding for arbeidsplassen

Tog for psykisk helse

Arranger et tog gjennom byen eller hovedgata for å sette psykisk helse på agendaen. Ta med klubben eller foreningen og vær kreativ. Kanskje en veteranbil-kortesje, motorsykkelparade eller kanskje det lokale korpset skulle blitt med? Målet er å skape oppmerksomhet og stemning, så inviter gjerne med lag, foreninger, bedrifter og andre engasjerte til å lage faner.
Huskeliste:
Søk om tillatelse fra kommune/politi eller lignende.

Bannerdrop

Hva med å markere Verdensdagen ved å henge et banner med årets budskap Følg opp og Verdensdagen-logoer fra gangbroer og lignende? Husk at Vegvesenet har ansvar for alle veier og at det må søkes om tillatelse.
Huskeliste:
Søk om tillatelse
Lag banner
Heng opp!

Psykisk helse – orientering

Kombiner fysisk aktivitet og kunnskap om psykisk helse ved å arrangere psykisk helse- orientering. Legg opp en kort eller lang løype i enkelt eller vanskelig terreng, alt etter målgruppen. Heng opp spørsmål langs løypa. Vanskelighetsgrad på løypa, lengde og terreng, og spørsmål kan tilpasses alle målgrupper fra barnehage til aldershjem. Få ideer til spørsmål fra vårt undervisningsmateriell.
Huskeliste:
Lag spørsmål
Legg opp en løype tilpasset målgruppe
Klar-ferdig-gå!

Balkong-markering

La deg inspirere av balkong og bakgårdsmarkeringer nå i koronatider. Last ned og skriv ut sommerfuglen og heng den opp på balkongen eller vinduet. Eller kanskje du arrangerer en mini-konsert? Ta gjerne et bilde og post på sosiale medier med #verdensdagenforpsykiskhelse #spør
Huskeliste:
Last ned, print ut og heng opp sommerfuglen
Post på sosiale medier
#verdensdagenforpsykiskhelse #spør

Få Verdensdagen i butikkvinduet

Hvorfor ikke spørre den lokale klesbutikken om de vil bytte ut den vanlige klesutstillingen for en dag med T-skjorter fra Verdensdagen? Eller høre om bokhandelen vil løfte frem bøker om psykisk helse denne dagen? De kan også bruke stresshjerter til pynt. Enkelt og greit!
Huskeliste:
Spør butikken og gi informasjon
Bestill t-skjorter, stresshjerter og mini-folder og annet du trenger
Lever til butikken. Tilby gjerne at du kan dele ut kaffe foran butikken

Start en lesesirkel

Hva med å lese en bok og samles for å diskutere den? Lesegleden kan gjerne deles med andre. Å prate om hvordan man opplever en bok kan også starte mange spennende samtaler dere imellom.
Huskeliste:
Samle noen leseglade sjeler
Velg en bok
Sett opp en dato for å møtes og diskutere

Bålpanne, kaffe og prat

Har du en bålpanne eller annet du kan sette opp ute? Flott! Ta med noen kaffekopper og del ut til forbipasserende. Kanskje kan dere samles rundt bålet og dele en kopp? Ta gjerne med noen aktivitetskort, så blir det lettere å starte samtalen.
Huskeliste:
Samle en liten gjeng som kan hjelpe til
Husk kaffe, kakao, eller annet godt

Gå en tur med kollegaene

Hva med å avslutte arbeidsdagen en halvtime før, og ta en tur ut i dagslyset? Det trenger verken være langt eller bratt for å være en fin tur. Praten sitter kanskje litt løsere ute, under åpen himmel? Ta med aktivitetskort i lomma, om du trenger noe å bryte isen med.
Huskeliste:
Hør med de andre og sjefen
Bare gjør det!

Oppvarming på fotballtreningen

Hva med en litt annerledes måte å starte fotballtreningen på? Dere kan jo ta en joggetur rundt i området og dele ut våre aktivitetskort til l de dere møter, eventuelt levere i postkassen. Dette kommer til å spre glede, både hos dere som gir og de som får!
Huskeliste:
Bestill aktivitetskort fra oss
Skriv en hyggelig hilsen
Del de ut neste gang fotballaget skal jogge en tur

Filmkveld med samtale

Psykisk helse har funnet veien til lerretet og vi samarbeider med flere norske filmprodusenter. Inviter til filmkveld med påfølgende panelsamtale, gjerne med regissøren, forfatteren eller skuespilleren tilstede.
Huskeliste:
Sjekk våre filmanbefalinger
Avtal med kinoen eller filmprodusenten
Opprett facebook-arrangement eller plakater
Sjekk om muligheten for 2-1 billettpris

Psykisk festival?

Flere kommuner og organisasjoner lager markeringer som varer i flere dager. Festivalen består ofte av ulike små og store markeringer rettet mot ulike målgrupper. For eksempel kan uken inneholde et løp i regi av den lokale idrettsklubben, temadag på biblioteket, konsert på kulturhuset, åpent hus hos frivillige aktører, en fotoutstilling på rådhuset.


Huskeliste:
Sjekk om det er flere i ditt nærmiljø som ønsker å markere
Lag en felles annonse, plakat, eller facebook-event der dere samler aktivitetene
Prøv å ha ulike ting på ulike dager
Inviter gjerne bedrifter

Oppmuntrende kort

Lag lapper der dere kan skrive ned tre ting dere er takknemlige for, gleder dere til eller er engasjerte i. Heng opp lappene på et synlig sted, til inspirasjon og glede for andre. Kanskje i inngangspartiet på sykehjemmet/skolen/klubben?


Du kan også vri på denne: Bruk en tavle eller en stor plakat. Ha en fengende overskrift, f.eks.: "Dette gjør dagen min bra!". La folk skrive på post it lapper og henge det opp på tavla. Ta bilde av tavla på slutten av dagen, og oppsummer det i en epost til de som har vært med. Plukk gjerne ut et par aktiviteter som kan gjennomføres i plenum
Huskeliste:
Ha mange post-it lapper!
Del ut en premie som en gulrot

Allsang på nærmeste eldrehjem

Skap litt godt humør med allsang. Dette blir garantert satt pris på!
Huskeliste:
Avtal tid og sted med eldrehjemmet
Inviter kulturskoler hvis du vil
Finn en fin sang
Ta med noen stressballer (kan bestilles av oss)

Del ut kaffe, frukt eller noe annet godt

En av de enkleste markeringene, her trengs det ikke mange for å hjelpe til.
Huskeliste:
Bestill kaffekopper og annet materiell
Få med deg 1-2 hjelpere
Spør på kjøpeseneteret, togstasjonen, bensinstasjonen om du kan ha en liten stand der
Bruk en kurv til å ha termos og frukt, og del ut til folk i gata
Vis interesse for de du møter, og bruk anledningen til å slå av en prat

Inviter naboen eller en venn på tur

Er det lenge siden du har sett en venn? Lyst til å bli bedre kjent med naboen? En liten gåtur eller kopp kaffe er ofte det som skal til. Kanskje du kan ta med kaffekoppen ut i fellesområdene i borrettslaget? Kanskje du kan stoppe opp litt lengre neste gang du møter på naboen i gangen? Små vennlige handlinger betyr mer enn vi tror!
Huskeliste:
Ut på tur, aldri sur!
Gi tid til en samtale
Overrask noen