Snarveier

Tid kan oppleves forskjellig. Noen mener de har for mye av den, andre for lite, noen synes de har akkurat passe. Hvordan vi opplever tiden er subjektivt.

Noen perioder i livet er mer hektiske enn andre, noen perioder i livet er rolige. Livet er dynamisk, og alle faser har sitt tempo. Dette må vi godta. Likevel kan det være fint å reflektere rundt spørsmålene:

  • Hvor god tid føler du at du har?
  • Hva bruker du tiden din på?
  • Bruker du tiden slik du ønsker?
  • Er det noe du vil bruke mer eller mindre tid på?

 

Her er noen råd om hvordan vi kan skape god tid, kvalitetstid, for oss selv og andre.

  • Gjør en ting om gangen. Fullfør en ting før du går videre til neste. Du vil da kanskje oppleve mer mestring enn når du jager mellom oppgaver og ikke kommer helt i mål med noen.
  • Skap stunder der du tillater deg selv å være helt frakoblet verden. Legg bort mobilen og meld deg litt ut. Det kan være med en bok, en film eller en samtale. Hvil og lad opp.
  • Føler du at mye tid går med til mobilen? Appen Moment er blitt veldig populær. Den er gratis, og loggfører hvor mye tid du faktisk bruker på den lille skjermen. Sett deg et mål, og bli motivert av endringen over tid.

Illustrasjon mobil

  • Liten tid? Ofte kan vi finne gode pusterom i korte meditasjonsøkter. 5 minutter er nok! Klarer du å sette deg ned noen minutt med fokus på pust og kropp, er du allerede godt på vei. Kjenn at systemet roes ned.
  • Fysisk aktivitet er noe av det beste vi kan gjøre for oss selv, både for vår mentale og fysiske helse. Hva med en halvtime på tredemøllen eller ute i naturen? Da blir resten av dagen litt bedre. Kanskje kan du ta med deg en venn, nabo eller kollega?
  • For mye tid? Vi mennesker er sosiale vesener og trenger andre for å ha det bra, og føle at det er bruk for oss. Å føle at man har for mye tid kan derfor være en ubehagelig følelse. Vær grei og tålmodig med deg selv i denne fasen. Begynn i det små med å sette i gang prosjekter for deg selv. Kanskje kan du bli frivillig? Hjelpe en venn med å flytte? Ringe en du ikke har pratet med på lenge? Bli besøksvenn? Starte en lese-sirkel? Bli med på en gruppetime på treningssenteret? Plutselig er noen prosesser satt i gang, og kontakt opprettet.
  • Skap litt ro rundt den siste timen før du skal legge deg. Ta tempoet ned, og utsett tankene til neste dag. Tillat deg selv å gå inn i hvilemodus. Da blir søvnen bedre.
  • Vær i øyeblikket, så godt du klarer. Prøv å legg bort tanker om fortid og fremtid, og vær tilstede i livet ditt. Dette kan virke stressdempende. Og enda bedre, det kan frigjøre glede og energi.

Kanskje kan du og tiden spille på lag, og kanskje den kan bli en venn?

5 grunner til å markere Verdensdagen

Mer åpenhet om psykisk helse kan føre til:

At det blir lettere å dele tanker med andre, og å gi og få støtte

Mindre tabu og skam rundt psykiske utfordringer

Å styrke den psykiske helsen

Et mer inkluderende nærmiljø, arbeidsmiljø og skolemiljø

Et rausere samfunn

Lag markering