Snarveier

Vi er i coronakrise. I kriser vekkes ulike følelser og tanker, og vår psykisk helse er under press. Her er et godt råd til alle som er påvirket av situasjonen: gå og legg deg!

Høy temperatur

Skal vi tro overskriftene i media, så er temperaturen blant befolkningen høyere enn normalt. Det skyldes ikke coronafeberen direkte. Nei, vi snakker om klimaet mellom nordlendinger mot søringer, hyttefolk mot bygdefolk, prustrende joggere mot turgåere som går i flokk.

De siste 3 ukene har vi som har jobb, gjort om kjøkkenbenken til kontor, lært oss nye måter å kommunisere på og ikke minst, fått nye kolleger (les: mannen, tenåringsdøtre, og kanskje til og med naboen i underetasjen). Mer enn 200 000 personer har mistet jobben i denne perioden, og vi har nå den største arbeidsledigheten siden 2. verdenskrig. Mange går en usikker økonomisk fremtid i vente.

Illustrasjonsbilde Colourbox
Illustrasjonsbilde Colourbox. Karantene: De siste ukene har noen gjort alt dette i eget hus…

Mer stress og angst

Uansett hvilke gode kompensasjoner regjeringen gir, eller din arbeidsgivers evne til å legge til rette for at du skal kunne gjøre jobben din hjemmefra, så tror jeg mange har kjent litt ekstra på stress de siste ukene. Angsten ligger og ulmer i bakgrunnen.

Påsken er for mange forbundet med å få ned pulsen ved å dra på fjellet, dra på ferie, være på kafeer eller se mange filmer på kino. Slik blir det ikke iår. Vi må bli hjemme, der vi har vært 24/7 de siste ukene.

Illustrasjonsbilde
Illustrasjonsbilde. Mange drømmer om dette i påsken som en perfekt avslutning av vinteren. Men den er avlyst i år.

Gode råd for bedre psykisk helse

Fysisk aktivitet er en av de beste medisinene mot stress og ergo bedre psykisk helse. Og nordmenn har virkelig tatt dette rådet til seg. Utstyr for hjemmetrening er revet bort, og folk trener ute – tross klager fra andre.

Nå kan du prioritere å gjøre noe som er godt for deg og som garantert ikke vil tirre andre: sov! Å sove godt har masse å si for din psykiske helse, det kan vi sikkert alle skrive under på.

Søvn er viktig

Faktisk er søvn så viktig at Mental Health Foundation UK har valgt det som tema for deres årlige Mental Health Awareness Week i mai. (PS: etter at denne artikkelen ble skrevet, endret Mental Health Foundation UK temaet til «Kindness» – nettopp på grunn av Corona). Dette er et tema som er svært relevant i situasjonen vi inne i nå. Angst og stress påvirker søvnkvaliteten. Studier har vist at søvnvansker i barndommen kan være en indikator for angstlidelser i voksen alder. Og sover du dårlig, blir du trøttere og beveger deg mindre. Verste utfall er at du ikke fungerer godt nok i jobben eller som familiemedlem.

Gode råd om søvn fra helsenorge.no

Påsken 2020 blir annerledes. Coronatiltakene skal også gjelde i påsken. Nå har vi i 3 uker vært «flinke» og bidratt så godt vi kan i dugnaden mot corona.

Bruk påsken 2020 til å gi søvnen mer plass i ditt liv: Ta en høneblund når du kan, slipp tanker og alt annet i en power nap på sofaen eller hengekøya. Legg deg til samme tid, og stå opp med solen. La mobilen ligge i stua så du ikke får varsler om siste nytt om corona.

Du trenger kreftene til senere når vi skal ha AFTER CORONA dugnad. Det er noe klokt i det gamle ordtaket som brukes når man står ovenfor vanskelige valg: jeg skal sove på det. God natt!

illustrasjonsbilde. Hengekøye
Illustrasjonsbilde. Prøv å sov ute en natt. Du sover garantert færre timer, men den friske luften kan gjøre godt for hodet likevel.

Om skribenten.

Le Hang Duong er nasjonal kampanjeleder for Verdensdagen for psykisk helse.

 

5 grunner til å markere Verdensdagen

Mer åpenhet om psykisk helse kan føre til:

At det blir lettere å dele tanker med andre, og å gi og få støtte

Mindre tabu og skam rundt psykiske utfordringer

Å styrke den psykiske helsen

Et mer inkluderende nærmiljø, arbeidsmiljø og skolemiljø

Et rausere samfunn

Registrer markering